Pasii urmati de operatorul de distributie la fata locului in situatia constatarii interventiei de catre persoane neautorizate asupra instalatiilor electrice (suspiciune de consum fraudulos) sunt reglementati prin Regulamentul de furnizare a energiei electrice la art. 60, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 64 din 14 iulie 2014.
Sustragerea de energie electrica constituie infractiune de furt si se pedepseste conform legilor in vigoare. Pentru a combate acest fenomen, operatorul Distributie Oltenia realizeaza periodic, in colaborare cu autoritatile locale si institutiile abilitate sesiuni de constientizare asupra riscurilor la care se supun persoanele care sustrag energie electrica prin interventii neautorizate in reteaua electrica. Este important de mentionat faptul ca pe langa verificarile periodice realizate de operatorul Distributie Oltenia, consumatorul trebuie sa-si verifice periodic propriul sistem de masurare pentru evitarea unor situatii neplacute.
In cadrul verificarilor periodice Operatorul Distributie Oltenia parcurge urmatoarele etape:
- Operatorul de distributie (OD) ridica imediat grupul de masurare/ elementele grupului de masurare/elementele fizice prin care se ocolea grupul de masurare si asupra carora exista suspiciunea ca s-ar fi intervenit, le sigileaza in prezenta titularului locului de consum, daca acesta este prezent sau a unui martor. Locul de consum al clientului va ramane sub tensiune, intreruperea va fi strict limitata la durata necesara pentru inlocuirea grupului de masurare/elementelor grupului de masurare.
- Daca suspiciunea de consum fraudulos implica elemente relevante ale grupului de masurare a energiei electrice, OD transmite spre verificare aceste elemente care prezinta suspiciuni, prelevate de echipa de teren de la fata locului catre un laborator independent ce beneficiaza de certificare valabila.
Daca exista un contract de furnizare a energiei electrice, operatorul de retea:
- sesizeaza organele de cercetare penala;
- intrerupe eventuala conexiune ilegala a locului de consum la reteaua proprie si ia masuri de inlocuire a instalatiei de racordare cu sisteme cu siguranta antifrauda marita;
- dupa stabilirea vinovatiei clientului final prin hotarare judecatoreasca definitiva, intrerupe alimentarea cu energie electrica a acestuia, daca clientul final nu respecta conditiile de plata stabilite de instanta.
Daca nu exista un contract de furnizare a energiei electrice, operatorul de retea:
- intrerupe alimentarea cu energie electrica realizata neautorizat;
- sesizeaza organele de cercetare penala.
Coform angajamentelor asumate de catre operatorul Distributie Oltenia si acceptate de Consiliul Concurentei prin Decizia nr. 45 din 31.10.2014, pasii parcursi in situatia in care suspiciunea de consum fraudulos/ neinregistrat vizeaza un consumator non-casnic sunt:
- Clientii non-casnici, precum si furnizorul acestora sunt invitati sa ia parte la discutii alaturi de o comisie tehnica de analiza din cadrul Distributie Oltenia. In cadrul acestor discutii:
- se analizeaza si se dezbat constatarile din teren;
- se stabileste calea procedurala de urmat in functie de situatia de fapt (sustragere de energie sau consum neinregistrat);
- se stabileste metoda de calcul utilizata pentru determinarea cantitatii de energie electrica consumate si neinregistrate;
- se stabileste perioada de calcul conform prevederilor legale in vigoare;
- se coordoneaza pregatirea documentatiei aferente in vederea initierii procedurilor legale in fata autoritatilor abilitate.
Desi angajamentele asumate nu au impus acelasi mod de lucru si pentru consumatorii casnici, operatorul Distributie Oltenia a extins modul de lucru, astfel ca, in situatia in care suspiciunea de consum fraudulos/ neinregistrat vizeaza un consumator casnic sunt parcursi urmatorii pasi:
- Consumatorii casnici au posibilitatea de a se prezenta la comisia tehnica de analiza Distributie Oltenia pentru analiza situatiei identificate la respectivul loc de consum, prin transmiterea unei solicitari in scris la orice Centru de Relatii cu Clientii sau prin alte canale de comunicare (e-mail: distributie@distributieoltenia.ro, relatiiclienti@distributieoltenia.ro, fax 0251216471/ 0372526471);
- Fiecare caz in parte este analizat obiectiv, fiind verificate documentele intocmite la fata locului, probele video-foto realizate, istoricul de consum, documentele contractuale existente, dupa care este luata o decizie privind incadrarea cazului respectiv. Se decide astfel, daca s-a influentat sau nu inregistrarea corecta a consumului de energie electrica, perioada de recalculare, metoda de recalculare;
Operatorul Distributie Oltenia se angajeaza ca, in situatiile identificate (in care exista suspiciunea de sustragere de energie electrica sau in care a fost constatat un consum neinregistrat), sa efectueze expertiza grupului de masurare sau a elementelor grupului de masurare, dupa caz. Aceasta expertiza se realizeaza la un laborator independent care beneficiaza de certificare valabila. Laboratorul este ales de client dintr-o lista de cel putin 3 - 5 laboratoare, pusa la dispozitie clientului final non-casnic de catre Distributie Oltenia cu ocazia intocmirii bonului de miscare.
Atat clientii non casnici, cat si clientii casnici au posibilitatea de a solicita, pe cheltuiala lor, o contra-expertiza efectuata de un laborator independent din Romania, ce detine certificare valabila, selectat de acestia si/sau de la producatorul grupului de masura a energiei electrice in cazul in care acesta isi desfasoara activitatea si in Romania.
Clientul poate solicita efectuarea contra-expertizei imediat dupa comunicarea rezultatului expertizei realizate la solicitarea Distributie Oltenia. In acest sens, Distributie Oltenia va acorda acces, in prezenta unui reprezentant al sau, la probele ridicate de la fata locului (spre exemplu, grupul de masurare a energiei electrice sau o parte a acestuia, transformator, etc.).
Mai multe detalii puteti regasi pe website-ul www.distributieoltenia.ro
04.10.2017