E bine sa stiti!

Care sunt drepturile si obligatiile Furnizorilor si ale Clientilor finali de energie electrica privind situatiile de sustragere/consum neinregistrat?

Conform Legii nr. 123/2012, furnizorul care a fost desemnat pentru a asigura energia electrica pentru o anumita zona are atat obligatii de furnizare a energiei electrice (art. 53), cat si obligatii ce tin de contractare, pentru situatiile de sustragere/consum neinregistrat - stipulate in art 58.

Contractul ofera dreptul furnizorului de a rezilia contractul in diferite cazuri si chiar sa solicite constituirea unor garantii financiare cu atat mai mult in cazul constatarii sustragere de energiei electrica.

Drepturile clientilor finali

Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clientii finali prezinta drepturile clientilor finali cu privire la accesul la furnizarea energiei electrice, modalitatea de plata sau repararea contorului electric in caz de defectiune.
Totodata clientii, prin dreptul stipulat de Regulament isi pot modifica cantitatile de energie electrica estimate si facturate cu conditia ca noile valori sa fie transmise cu cel putin 20 de zile inainte de inceperea intervalului de facturare respective. Orice informatie necesara se poate obtine prin canalele de comunicare puse la dispozitie. Ori de cate ori apare o neconformitate in derularea parteneriatului cu furnizorul sau operatorul de distributie, clientul poate semnala acest aspect sau contesta masurile luate de acestia. 


Drepturile furnizorilor/operatorilor de retea

Drepturile furnizorilor stipulate in Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clientii finali prezinta posibilitatea de a refuza plata daunelor care nu respecta normele aprobate de ANRE, precum si calcularea consumului anterior, pentru situatia in care este defectat grupul de masura. Totodata articolul mai reglementeaza si accesul in interiorul casei pentru a verifica instalatia electrica a operatorului de distributie precum si cazurile in care furnizorul poate intrerupe furnizarea energiei.

Obligatiile clientului final

Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clientii finali prezinta prin articolul 31 obligatia de a plati contravaloarea facturilor emise, corespunzatoare consumului inregistrat, precum si mentenanta instalatiei electrice proprii.

O alta obligatie a clientului final este sa nu intervina asupra instalatiei electrice privind protectia si reglajul acesteia, luand masuri de evitare a supracompensarii energiei reactive.

De asemenea, clientul trebuie sa comunice in scris in termen de 30 de zile orice modificare care a aparut la elementele care au stat la baza incheierii contractului, cum ar fi numarul receptoarelor si a puterii absorbite de acestea.
Pentru clientii cu o putere aprobata de cel putin 1MVA, articolul 31 din Regulament stipuleaza obligativitatea transmiterii unei prognoze orare de consum, care se va efectua conform prevederilor din contractul de furnizare si reglementarilor specifice.

Obligatiile furnizorilor/operatorilor de retea
Obligatiile furnizorilor privesc respectarea reglementarilor aplicabile din domeniul energiei precum si asigurarea calitatii energiei electrice analizata prin prisma puterii si continuitatii in furnizare. De asemenea, furnizorii sunt obligati sa plateasca clientilor despagubiri pentru daunele provocate din vina sa, daca acestea respecta prevederile in vigoare
In ceea ce priveste informarea, furnizorii pun la dispozitie informatii privind istoricul de consum pe ultimele 12 luni, dar si situatia financiara, atat a debitului cat si a creditului.
Notificarea clientilor despre intreruperile programate precum si investigarea situatiilor transmise de clienti fac parte din obligatiile stipulate de in Regulament.

Pe langa obligatiile generale de furnizare, furnizorii de ultima instanta trebuie sa respecte si Regulamentul, care prevede informarea cu privire la schimbarea de furnizor a clientilor preluati si la conditiile furnizarii in regim de ultima instanta.

Cum pot schimba furnizorul de energie electrica?

Pentru schimbarea furnizorului unui loc de consum, clientul final are dreptul de a denunta unilateral contractul de furnizare, cu respectarea conditiilor contractuale si in conditiile procedurii specifice privind schimbarea furnizorului de energie electrica elaborata de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energie (in conformitate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clientii finali si cu prevederile art. 58 (3) din Legea nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare).

In procedura privind schimbarea furnizorului de energie electrica de catre clientul final, aprobata prin Ordinul Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energie nr.234/2019, publicat in Monitorul Oficial nr.17 din 13 ianuarie 2020, sunt precizati pasii pentru schimbarea furnizorului.